مادر سپید

مادر یک روشندل

اختلاف نظر

دی۲۸

2d1d6de5cc37dee856be61e5641d7fa1.jpg
سلام
از تصویر تزئینی کاملا پیداست که در چه وضعیتی هستم !!! :heehee
کارهای عقب افتاده نگذاشت زودتر بنویسم .. از اینکه برخی دوستان را در نگرانی نگه داشتم عذرخواهی میکنم .
شرح حال رو مینویسم که متوجه اختلاف نظر اطبایی که به سرشون قسم خورده میشه پی ببرید .. قصد اهانتی به شخصیتشون ندارم اما اسم میبرم که گرفتار اسم و رسم نشید ..
پزشکی که دیروز به من گفت که در دستم استخوان به صورت عجیبی جدا شده و تنها راه درمانش جراحی هست ، جناب دکتر وزیرزاده بودند .. ایشون تخصص و تبحرشون در بین اطبای ارتوپدی زبانزد است .. از پست قبل متوجه نگرانی های ما شده اید دیروز از ظهر تا ۱۱ و نیم شب با بیش از ۵ دکتر مشورت و گفتگو داشتیم که هر کدام یکی از دیگری تخصصشون بالاتر بود .. دکتروزیر زاده و دکتر شیخ و یکی دیگر از همکارانشون هر سه بعد از دیدن عکس رادیولوژی به استخوان جدا شده اشاره کردند که به اعصاب دست فشار اورده و باعث درد عصبی انگشتان تا آرنج شده بود .. ساعت ۹ شب از دکتر فرودی که فوق تخصص ارتوپدی هستند وقت گرفتیم ! بگذریم از اینکه شخصیت خاصی داشت و خیلی هم بداخلاق بود ولی شنیده بودیم که هر کسی که وقت جراحی داره قبل از جراحی نظر ایشون رو میپرسه ! دکتر فرودی دست رو که دیدند با تشر و فریاد گفتند کی گچ گرفته ؟!! برو گچ رو باز کن !! بعد از باز کردن گچ ، نیم ساعتی دست رو ورزش داد و معاینه کرد و یک به یک استخوان های مچ رو بررسی کرد هیچ گونه شکستگی وجود نداشت !!! :hypnoid
کلی به همکاران عزیزشان محبت کلامی ناجور داشتند که چنین تشخیصی داده بودند !! ما تا ۹۹ درصد خیالمون راحت شد ولی از اونجا که قبلا برای ۱۰ و نیم شب هم از دکتر شهریار کامرانی فوق تخصص مچ دست وقت داشتیم ، گفتیم ضرری نداره که نظر ایشون رو هم بگیریم . ایشون نظرشون رو بر خلاف همکاران قبلی که هر کدام نظر دیگری رو به شدت رد میکردند با آرامش گفتند : بنده غیبت همکاران رو نمیکنم ممکنه جناب وزیر زاده بر اساس فشار گچ گرفتگی رو اعصاب این نظر رو داده بودند و بعد از باز کردن گچ احتمالا نظرشون از جراحی برمیگشت چون درد عصبی کاهش یافته بود ، احتمال داشت بنده هم دست رو گچ میگرفتم با اینکه علائم شکستگی مشهود نبود ولی به علت ضرب دیدگی و وجود درد برای بی حرکت کردن و کاهش درد ممکن بود دو هفته استراحت در گچ رو پیشنهاد میدادم و از آنجا که شکستگی اسکافوئید هم دو هفته بعد از صدمه خودش رو نشون میده معمولا اغلب پزشکان در این مورد ریسک نمیکنند ! برخلاف همکارانشون که عکس های تار MRI رو به گوشه ایی انداخته و نگاه هم نکردند با دقت عکس ها رو دیدند و گفتند تاندونها ملتهب شدند و بهتره که تا ۱ ماه به صورت ۲۴ ساعته از آتل استفاده کنم و فقط وقت وضو و شستشو آتل رو دربیارم که فشار و انجام کارهای روزمره ممکنه به تاندونها فشار بیاره و نهایتا باعث پارگی تاندونها بشه . بعد از ویزیت به در و دیوار مطب و توجه مون جلب شد .. در هر گوشه آیه ایی از قرآن قاب شده بود و کلام الله به چشم میخورد .. آرامش ایشون کاملا ما رو آروم کرد :praying..
از اینکه دستم به جراحی نیاز نداره و حتی دچار شکستگی نشده خدا رو شکر میکنم :praying. واقعا دلم نمیخواد اظهار شادمانی کنم .. دلم نمیاد وقتی دوستانم رو در انواع گرفتاری ها و درد های فیزیکی و جسمی میبینم از درد و زحمت به این کوچکی ناله کنم .. واقعا باعث خجالتم شد پست قبلی :embaressed .. قبل از تشخیص قطعی به خودم قول دادم دیگه هیچ دارویی مصرف نکنم مگر داروهای تیروئیدم و دیگه به هیچ پزشکی به هیچ پزشکی به هییییچ پزشکی ، اعتماد نکنم ! شرمنده اخلاق ورزشی دوستان پزشک م !! :teeth درساتونو خوب بخونین خوووو :waiting !!!! :waiting ملت که جونشون رو از سر راه نیاوردن !! فک کن :nailbiting اگر اعتمادی که به دکتر وزیرزاده کرده بودم …. وااااای !!!! :nailbiting بعد از جراحی خدادمیلیون تومنی باید تا یک سال، کج دار و مریض با دستم تا میکردم !! بگذریم که هیچ جراحیی بدن رو مثل قبل نمیکنه !! :nailbiting فک کن !!!! اصلا دستم نشکسته بوده !!! یک ماه توی گچ دستم رو خشک میکرد کلی باید فیزیوتراپی میکردم و وقت میزاشتم و درد بیخود میکشیدم هیچ ! بچه ها از درس و مشق می افتادند !! :surprise هیچ وقت تسلیم نظر پزشکی که تنها راه درمان رو فقط جراحی میدونه نشید !! :thinking
تا بعد .

مادر جان ، آخ دستم !

دی۲۷

سلام
همانطور که قبلا گفتم دچار شکستگی مچ دست شدم . اینکه میگم شکستگی مچ دست ، نظر قطعی پزشک نیست . ماشا الله بنده شدم کلکسیون درد و بلاهایی که مختص آدمیزاده نیست !!! :brokenheart
جمعه شب در آشپزخانه زمین خوردم که در ناحیه مچ دست قسمت زیرین دچار ضرب دیدگی و درد شدم .. نه دردی که نشه تحمل کرد ! تا جایی که شنیدم درد شکستگی خیلی زیاده ولی درد متحمل شده این قدرها نبود !! خلاصه صبح یک عکس گرفتیم که پزشک متبحر !!! :waiting گفتند از عکست چیزی معلوم نیست و از من خواست که کاغذی رو بین انگشت شصت و اشاره نگه دارم که نتونستم .. بعد تشخیص دادند شکستگی استخوان اسکافوئید هستش و ۴۰ هزارتومان ناقابل اخذ نموده و گچ پلاستیکی گرفتند ! درد همچنان ادامه داشت . بعد از پرس و جو درباره متخصصین ارتوپد دست به دو پزشک : وزیر زاده و شیخ در بیمارستان پارس رسیدیم .. برای جلو افتادن کار MRI رو یک روز قبل در کلینیک نور گرفتیم که پزشکمان گفتند به درد عمه ش میخوره !!! :hypnoid تصاویر بیخودیست !! :oh
امروز هم از ظهر رفتیم توسط دکتر وزیرزاده ویزیت شدیم که شکستگی مختصر و ظریفی رو در امتداد انگشت کوچک و انگشتری در قسمت مچ دیدند که به وضوح گفتند که نمیدونند این استخوان چیه و از کجا جدا شده !!!:surprise و گفتند که فردا ۱۰ صبح برم که گچ رو باز کنه بعد از معاینه ، با تلوزیون – که منظورش رو نفهمیدم – موضع رو ببینه و چند عکس دیگه بگیره و از اونجا که استخوان روی عصب های دست فشار میاره و باعث درد تا آرنج همایونی مان شده ، :oh نوار عصب و نوار عضله هم بگیرند و بعدش هم حتما باید برای گذاشتن استخوان شیطونمان سر جای خودش متوسل به تیغ جان ه جراحی شوند !:nailbiting!!
آخه بابا !!!! ملت مچ دستشون خورد میشه و درست میشه !! این استخوان فسقلی چیه که کمتر از ۵ میلیمتر قد و قواره شه واینقدر مهم شده !! خدایا قربونت برم که هیچ چیز رو بی حکمت نیافریدی !! این دیگه چی بود !!! همچین هم محکم به زمین گرم نخوردیم !!!! :eyebrow
تا ۵ عصر از این بیمارستان به اون بیمارستان دنبال یک دکتر دیگه بودیم که نظرش رو درباره عکس های رادیولوژی و ام آ ای بده که نیافتیم .. دوستی دکتر دیگری رو در بیمارستان تخصصی تهران معرفی کرد که امشب ۹ شب برم ویزیت بشم .. یک دکتر دیگه هم ساعت ۶ ونیم صبح فردا وقت گرفتم !! جراحی استخوان ظریفی که ممکنه تا آخر عمر دستم رو از کار بندازه بدجوری ترس به جونم انداخته ! :nailbiting
این شرح حال بنده بود .. من دوست ندارم بیام اینجا ضجه مویه کنم هرچندگاهی هم ضجه مویه همایونی مان در میآید ولی فعلا که سعی میکنم برای حفظ آرامش امیر و مامانم ایناهامون :teeth فیزیک صورت و صدایمان را بی تفاوت وخجسته خانم نشان دهم !!! :teeth
میخوام یه زره ضجه مویه را علی الحساب تا مشخص شدن مراحل بعدی سرکشی استخوان فسقلی مان را بکنم :
مادر جان ! عآآآآآآآآآآآآآآآخ دستم !!! :cry
تا بعد .
تشکرات ویژه : خدایا بسیار ازت متشکرم که بعد از امتحانات شازده کوچولوی سیبیلوی مان به دلمان انداختی که به زمین گرم بخوریم !!
خدایا ازت متشکرم که دوستان خوبی به من و شازده کوچولوی قدیم و آق سیبیلوی فعلی دادی که در بهبود امور تحصیلی به ما کمک کردند .
خدایا ازت متشکرم که پری مهربون رو سر راه ما قرار دادی .. فقط خودت میدونی چقدر این دو رقم ۲ و ۰ نمره زبان در روحیه شازده تاثیر مثبت گذاشته ..
خدایا ازت متشکرم که همیشه بهترینا رو به این حقیر میدی .. قربونت برم که درد هم اگر میدی قابل تحمل میدی ..
خدایا ازت متشکرم به خاطر : خودم ، خودت ، خودش ، خودمان ، خودتان ، خودشان .
خدایا ازت متشکرم به خاطر همه چیزهایی که بهم دادی و ندادی .

از طرف خودم

دی۲۵

سلام
اگه به نظرات مطلب قبلی دقت کرده باشین دوستی دل و دماغش رو (که اتفاقا به فرموده خودشون پر هم بودن :sick) به بنده سپردن تا مطلبی براشون بنویسیم اونم در خور بلاگ محترمشون. این مطلب مال ایشونه:
فرض کنید کلاس اول راهنمایی هستین ولی به خاطر برنامه خاص مدرسه هایی که تا حالا می رفتین هنوز مزه تعطیلات بعد از امتحانات ترم رو نچشیدین. فرض کنین تو اون مدارس خاص و این مدرسه غیر خاص برای خوب بودن می بایست خیلی سخت تلاش می کردین، بیشتر از اغلب همکلاسیاتون، طوری که خونه و مدرسه فرق چندانی با هم نداشتن و هر دو پر از درس و درس و درس بودن. فرض کنین این امتحاناتتونم با همون تلاش همیشگی خیلی خوب پشت سر گذاشتین و حالا برای خودتون نقشه کشیدین که این تعطیلی جدید و جالب رو به بهترین روشی که ممکنه بگذرونین. فکر کردین صبح یه مقدار دیرتر بیدار شین، با برادرتون بازی کنین، برین خونه پدربزرگتون، شایدم کمی لباس و اسباب بازی بخرین…
هنوز در حال اجرای مرحله اول برنامه روز تعطیلتون یعنی خواب صبحگاهی هستین که تلفن زنگ می زنه. سعی می کنین بهش اهمیت ندین و باز بخوابین که از صدای مادرتون متوجه تغییری در برنامه می شین. کسی که پشت تلفنه کسی نیست جز معاون محترم مدرستون که داره سراغتونو می گیره که ببینه چرا ۲ زنگ اول رو مدرسه نیومدین! این به تنهایی برای خراب کردن کل تعطیلاتتون کافیه ولی متاسفانه کار به همینجا خلاصه نمی شه. زنگهایی که از دست دادین ورزش و اجتماعی بودن. اجتماعی به کنار ولی ورزش… مگه توی هفته چقدر ورزش دارین که یکیش رو هم اینطوری از دست بدین؟ حالا نمی شد این ورزش یه روز دیگه باشه و به این سادگی هدر نره؟ … حالا می دونین چی کار رو از اینم بدتر می کنه؟ جناب معاون گفتن که شما این زنگ ریاضی دارین و تا حالا هم یه مقدار از درسو از دست دادین و این یعنی تلاش و درس خوندن بیشتر برای جبران عقب موندنتون از درس. بله! مجبور می شین بلند شین، با عجله لباس بپوشین، آماده بشین و خودتونو از زیر لحاف گرم و نرم توی این هوای سرد به مدرسه و کلاس مربوطه برسونین.
اگه فکر می کنین اینها برای یه روز کافیه باید بگم اشتباه می کنین. درسته که رویای شیرین یه روز تعطیلتون به باد رفته ولی هنوز برای اینکه اون چند ساعت خواب اضافه از دماغتون در بیاد کمی جا دارین برای همین بهتون می فهمین که اون روز امتحان کامپیوتر هم داشتین و کسی به شما نگفته بود!
حالا از تعطیلی ایده آل تون راضی هستین؟ هنوز یه کم دیگه جا دارین؟ باشه! مامانتون هم می افتن و دستشون ضرب می بینه. دیگه قبول بفرمایین که کافیه و از این بهتر نمی شه. بهتره زودتر هم بگین تا چیز دیگه ای پیش نیومده!
نویسنده : خودم M sr
لینک مطلب:

http://mmkhodam.persianblog.ir/post/190/

**************************
از خودم خانومی ممنونم به جای بنده کیبورد رنجه کرد و خاطرات این دو سه روز ما رو نوشت..متاسفانه دیشب طی عملیات سر خوردگی و پاتیناژ در کف آشپزخانه خیس دچار شکستگی استخوان اسکافوئید مچ دست راست شدم که دکتر مهربان فرمودند خانم جان تا یک ماه تکان ندهی خوب میشود وگرنه باید بکنی ئیش و بندازی ئی اش دور !!!
اینم اطلاعاتش :

http://iranorthoped.ir/newsdetail-99-fa.html

نمرات پایان ترم حسن خیلی خوب بود در حد ۱۹ و ۲۰ .. تا دو سه روز احتمالا ممنوع النتم تا بعد ..
موفق باشید .. از خودم ه خودمم ممنونم :hug.. منظورم دوستمه با این اسمش که آدمو دچار بحران شخصیتی میکنه !!!:waiting
تا بعد .

اشک دست

دی۲۱

سلام
دیروز از حسن درس میپرسیدم .. هجوم اطلاعات و درس ها فکرشو مشوش کرده بود طوری که جواب سئوالات رو قاطی و من رو حسابی کلافه کرده بود .. از یک طرف تو دلم میگم طفلکی حق داره .. ولی از طرف دیگه میگم فعلا اجازه برای خسته شدن نداره .. وقتی عصبانی از جابه جا گفتن جواب ها به چشم های قشنگش ، نگاه کردم دلم گرفت .. همین جوری الکی بی هیچ امیدی و انتظار واکنشی دستمو جلوی صورتش آروم تکون دادم .. مدتهاست میترسم این کار رو بکنم .. میترسم بفهمم ته مونده بیناییش هم طبق گفته پزشک مغز و اعصابش از دست داده باشه ..
میترسم ناامید بشم .. میترسم ..
اما تا دستم رو جلوی صورتش تکان دادم سریع دستشو آورد جلو و دستش به دستم خورد .. میدونست عصبانی ام اما ، خندید و پرسید : ااا دست توه مامان ؟!
خوشحال شدم با نوازش صورتش فهماندمش عصبانی نیستم با شوق پرسیدم : دستمو دیدی ؟ دست من رو دیدی ؟
با ذوق و خنده جواب داد : آره دیدم ..
دلم پر از نور شد .. دوباره با شادی پرسیدم یعنی واقعا دست من رو دیدی ؟ خودت دستم رو دیدی یا وقتی لمس کردی فهمیدی دست هست و چیزی دیگه ایی نیست .. خیلی دلم میخواست بشنوم بگه خود دستت رو دیدم .. دستت رو دیدم مامان .. ولی نگفت .. وقتی دستش دستم رو لمس کرده بود فهمیده بود که سایه دیده و اون سایه دست من بوده ..
خدا رو شکر کردم که هنوز این ته مانده بینایی رو داره .. خدایا نگیرش .. خواهش میکنم .. به خاطر اشک های این روزهای یک مادر ..

سخنی با بی بی – سی

دی۱۶

سلام
مطلع شدم از وبلاگ بنده باز هم مطلبی گزینش کرده اید . متعجب شدم که چرا این بار اجازه کسب نکردید ..
از آنجا که دسترسی بنده به بی بی – سی بیشتر از یک سال هست قطع شده نگرانی هایی برای بنده بوجود آمد زیرا دقیقا نمیدانم گزیده مطلب و برداشت شما چه بوده است ؟
مایلم هرگونه برداشت از مطالب یا گزارش های برنامه هایی که مکتوب کرده ام ، قبل از انتشار در هر وبلاگ ، وبسایت یا رسانه های دیگر با کسب اجازه و اطلاع قبلی باشد .
شما که داعیه احترام به حقوق دیگران را دارید ، بهتر می بود برای استفاده از مطالب یک وبلاگ کمی تا قستی شخصی رضایت نویسنده را جلب میکردید .
با احترام مادر سپید

با کودکان معلول جسمی بیشتر آشنا شویم

دی۱۳

سلام
متن زیر از سوی گروه باور در فی-س بوک برایم شییر شد . از آنجا که مثل سئوال و جواب بود در متن ان دست بردم و به صورت خبری ادیت کردم ..
معلول و معلولیت از نظر سازمان جهانی بهداشت ، فردی است که در اثر ضایعات ژنتیکی ، کهولت ، بیماری یا حوادث مختلف امکانات بدنی یا روانی خود را به طور موقت یا دائم از دست داده از استقلال فردی او کاسته شده است .
وجود اختلال در رابطه بین فرد و محیط را معلولیت میگویند .
معلولیت انواع مختلفی دارد :
الف ) ناشنوایی
ب ) نابینایی
ج ) معلولیت جسمی حرکتی
********************
الف) ناشنوایی :
ناشنوایی معلولیتی است که در اثر ایجاد اختلال و یا ضایعاتی ، در اندام شنوایی « گوش » بوجود می آید . نقص شنوایی یکی از موانع بزرگی است که بر سر راه رشد طبیعی زبان گفتاری قرار دارد . فرد ناشنوا قادر به دریافت و درک اصوات نیست طبعا قادر به سخن گفتن نیز نخواهد بود زیرا زبان وسیله تقلید اصواتی است که از طریق گوش دریافت می شود و در نتیجه اینگونه افراد لال هم خواهند شد .
علایمی که مادر باید نسبت به آنها حساس باشد و به وجود نقص شنوایی کودک مشکوک شود از این قرار است :
۱ – کودک در هنگام پاسخ دادن به گفته های شفاهی دیگران رفتاری غیر عادی بروز می دهد .
۲ – زمانیکه کودک برای بهتر شنیدن ، دستش را پشت گوشش می گذارد و لاله آن را خم می کند .
۳ – وقتی که کودک یک طرف سرش را به سمت صدا بر می گرداند تا از گوش سالم خود برای شنیدن کمک بگیرد و یا برای درک کلمات از دهان دیگران ناچار است به صورت فرد مقابل دقیق شود .
۴ – ناتوانی در تکلم به ویژه برای بیان حروف بی صدایی که در اول و آخر کلمه قرار دارند .
۵ – تاخیر در رشد گویایی کودک در لغات و عبارات ویژه کودکان .
چگونگی ایجاد ارتباط با کودک ناشنوا به آموزشهای ویژه ای نیازمند است لذا کودک ناشنوا نمی تواند در کلاسهای معمولی کودکستان تحت تعلیم قرار گیرد . کودک ناشنوایی که قادر به تکلم نیست به آموزشهای اختصاصی و طولانی در سخن گفتن و تمرین زیاد به کمک سمعک نیاز دارد . کودکان ناشنوا از ۳ – ۲ سالگی می توانند آموزشهای خاص ناشنوایان را آغاز کنند .
*********************
ب ) نابینایی : نابینایی به دو دسته تقسیم میشود :
الف ) نابینای مطلق
ب ) نیمه بینا
الف ) نابینای مطلق : نابینایی مطلق به دو دسته تقسیم میشوند
۱ – نابینای مادرزادی
( مادر سپید : نابینای مطلق مادرزادی به معنی اطلاق هیچ گونه بینایی نیست بلکه اغلب افرادی که نابینای مطلق خطاب میشوند اندکی در حد درک نور بینایی دارند و متوجه تفاوت تاریکی و روشنایی میشوند )۲ – نابینای اکتسابی
الف ) نابینای مادرزادی : فردی که در بدو تولد دچار این نوع معلولیت باشد و از عوامل آن می توان بیماریها و سوانحی را نام برد که مادر در هنگام بارداری به آن دچار می شود و همچنین می توان از ازدواجهای فامیلی و عوامل ژنتیکی و ارثی یاد کرد .
(مادر سپید : دیوار کوتاهی به نام مادر:sad )
ب ) نابینایی اکتسابی : به افرادی گفته می شود که در سنین مختلف بر اثر حوادث یا بیماریهایی بینایی خود را از دست داده باشند که البته نحوه آموزش و توانبخشی در این دو گروه متفاوت است .
ب ) نیمه بینا : افرادی که حداقل حدود یک تا ده درصد از بینایی خود را حفظ کرده باشند کم بینا محسوب میشوند . ( مادر سپید : کم بینایی از نابینایی به زعم بنده سخت تر است .. کم بینایان نه نابینا محسوب میشوند و نه بینا در حالی که کم بینایی شدت و حدت دارد و این موضوع باعث میشود که بینایی همه افراد کم بینا به شکل ضعیف بودن زیاد چشم متصور شده که این نگرش باعث میشود که توقعات دیداری از این افراد بیشتر از حد توان ایشان باشد که باعث ایجاد مسائل و مشکلات زیادی برای این افراد در زندگی میشود و به مراتب در بلاتکلیفی آموزشی و اجتماعی قرار میگیرند . )
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افراد نابینا یک گروه متجانس نیستند و علی رغم اشکالاتشان در رشد شناختی در برخی از زمینه ها دارای تواناییهایی هستند . این افراد از توجه و دقت زیادی برخوردارند و دلیل آن این است که آنها بر سایر حواس خود بیشتر متکی می باشند . بسیاری از محققین معتقدند که از طریق آموزش می توان کمبود تجربه های یادگیری مناسب را برای نابینایان جبران نمود . حرکت و جهت یابی را می توان به طریق مختلفی به نابینایان آموزش داد .
********************
ج ) معلولیت جسمی و حرکتی
توجه به بهداشت فردی کودک بسیار مهم است و باعث پیشگیری از بروز بیماریهای مختلف می شود . به کودک معلول باید آموخت که دست و صورت خود را با آب و صابون به طور مرتب بشوید . همچنین نحوه استفاده از مسواک برای تمیز کردن دندانها را باید به او آموزش داد . شستشوی روزانه کودک معلول جسمی – حرکتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند تاثیر خوبی در بهبود سلامت جسمانی و آرامش روانی کودک معلول داشته باشد .
نحوه آموزش غذا خوردن به کودکان معلول جسمی و حرکتی باید با مدارا و آرامش و صبوری انجام شود :
الف ) اگر کودک به تنهایی قادر به نشستن نیست و از دستهایش می تواند استفاده کند با روشهای زیر می توان به او در تغذیه کمک کرد .
۱ – در یک طرف او نشسته و او را با دستهایتان نگاه دارید تا از دستهایش برای خوردن و نوشیدن استفاده کند .
۲ – با استفاده از یک جعبه چوبی تمیز محفظه ای ساخته ، به دیوار تکیه دهید و کودک معلول را درون آن در وضعیت ثابتی قرار دهید طوری که دستهایش آزاد باشد .
۳ – کودک را بر روی زانوان خود نشانده و اگر قادر به ثابت نگه داشتن سر نیست دستهایتان را دور گردن او قرار دهید تا سرش به عقب نیفتد .
ب ) اگر کودک معلول می تواند از قاشق برای غذا خوردن استفاده کند با استفاده از نی یا چوب دسته قاشق را کلفت تر کنید تا آن را آسانتر بگیرد .
ج ) اگر کودک معلول انگشتان خود را از دست داده یا نمی تواند از انگشتانش برای گرفتن قاشق استفاده کند برای او یک جا قاشقی درست کنید و آن را به مچ دست او ببندید . ( مادر سپید : این کار با خلاقیت و شناخت نوع محدودیت جسمی فرد باید ارزیابی و اجرا شود . به طور مثال آیدا که در تصادف دچار ضایعه های مختلف شده برای تایپ از نوعی اسپیلنت که طراحی کاردرمانشون بوده استفاده میکند . توضیحات بیشتر این اسپیلنت در وبلاگ آیدا :
http://www.special.ir/aida/2010/10/post_6.html )

**********************
روابط اجتماعی می تواند تاثیر عمیقی بر نگرشهای فرد معلول نسبت به خود و فرصتهایی که برای سازگاری روانی ، تحصیل و اشتغال به دست می آورد داشته باشد . اگر واکنش اطرافیان مبتنی بر ترس ، طرد و یا تبعیض باشد در آن صورت ممکن است مقدار زیادی از انرژِی خود را برای پنهان کردن تفاوت های خود مصرف کند .
چنانچه واکنش ها بر ترحم به کودک و ناتوانی او مبتنی باشد ، معمولا خود را به صورت افرادی که باید به دیگران متکی باشند تلقی خواهند کرد . اما اگر دیگران کودک معلول را به صورت افرادی در نظر آوردند که گرچه دارای برخی محدودیتها هستند اما در بیشتر موارد مانند دیگران می باشند ، آنها تشویق خواهند شد تا به صورت افرادی مستقل و اعضایی مفید برای جامعه بار آیند .
واکنشهای خانوادگی نسبت به نقص جسمی کودک می تواند تاثیر منفی برخوردهای اجتماعی را بدتر یا جبران نماید نحوه پذیرش کودک معلول در خانواد ها متفاوت است . امکان آشوب در خانواده ای که دارای فرزند معلول هستند می تواند بسیار زیاد باشد چنین کودکی به صورتی اجتناب ناپذیر مقدار زیادی از درآمد ، انرژی و دقت خانواده را به خود اختصاص میدهد . والدین ممکن است یکدیگر را سرزنش کنند ممکن است نسبت به یکدیگر یا نسبت به فرزندانشان بی اعتنا بار آیند یا سعی می کنند که وجود کودک معلول خود را انکار کنند . کودک ممکن است بیش از حد مورد حمایت قرار گیرد به طوری که در حال بچگی بماند . بر خلاف آنچه گفته شد خانواده می تواند منشا قدرت باشد و به صورتی وصف ناپذیر به بهداشت روانی و سازگاری کودک کمک کند .
( مادر سپید : واکنش کودکان معلول نسبت به محدودیت جسمی و حرکتی خود منبعث از رفتار خانواده و نوع نگرش آنها نسبت به کودک می باشد . )نحوه برخورد کودکان با نقض بدنی خود ، منعکس کننده رفتاری است که دیگران در مورد آنان اعمال می دارند و اگر دیگران رفتاری سرزنشی داشته باشند کودکان نیز دارای این احساسات منفی خواهند بود . بر عکس چنانچه احساسات دیگران نسبت به آنها مثبت باشد آنها نیز به جای اینکه نقش متکی به دیگران را بازی کنند ، سعی خواهند کرد مستقل بار آمده تا حد امکان نیازهای خود را برآورده سازند . آنها تصویری واقعی از خود در ذهن به وجود خواهند آورد و در مورد برخوردهای محترمانه و صادقانه اطرافیان هدفهای واقعی برای خود انتخاب خواهند کرد . با کمک مناسب و برخورد صحیح با کودک معلول سرانجام می توان به او کمک کرد تا نقض خود را بپذیرد و هر چند به ماهیت معلولیت خود آگاه است زندگی شادی را آغاز نماید .
به پاراگراف آخر دست نمیزنم ! :atwitsend
15 – در ایران آموزش و توانبخشی کودکان و نوجوانان استثنایی بر عهده چه سازمانی است ؟
در ایران آموزش و توانبخشی کودکان و نوجوانان استثنایی که به نوعی دچار عارضه های معلولیت جسمی و ذهنی شده اند و قادر نیستند از آموزشهای عادی مراکز آموزشی بهره جویند به عهده سازمانی به نام « سازمان آموزش و پرورش استثنایی » ( مادر سپید : ای واای:atwitsend ) کشور است . لازم به ذکر است که در وزارت آموزش و پرورش مدارس و مراکزی وجود دارد که تحت پوشش دفتر آموزش کودکان و دانش آموزان استثنایی می باشد و وظیفه اش عمدتا آموزشی است و از نظر سازمانی همانند سایر مدارس روزانه می باشد .
( مادر سپید : ای وااای از این ای وای !!! :angry )
تا بعد .

گزارش تصویری آموزش خرید به نابینایان

دی۸

سلام
گزارش تصویری برنامه آموزش خرید برای کودکان نابینا و کم بینا در سایت ایلنا »»»»

http://ilna.ir/aks.aspx?ID=170791#location1

فرزندان ما در کنار آموزش آکادمیک آموزشی رایج در کشور به آموزش های اجتماعی و برطرف کردن نیازهای خود نیاز مبرم دارند و چه سازمان یا ارگانی این نیاز مهم فرزندان ما را تامین میکند ؟ در پی جواب نگرفتن از سازمانهای دولتی این اقدام خودجوش به راه افتاد .. برنامه های آموزشی و تفریحی که بنده برنامه ریزی کرده و توسط خانم صادقی( مادر علی )هماهنگی های لازم شده انجام میشه و توسط خودمان اجرا میشه .. خییرین برنامه های ما فقط و فقط بچه های بلاگر بوده اند و هیچ گونه کمک مادی و معنوی توسط هیچ ارگان یا سازمان خاصی به ما نشده است !
هیچ کمک یا حمایتی از طرف آموزش و پرورش استثنایی یا مدارس نابینایان نشده ایم و نمیشیم و دلمون هم نمیخواد که بشیم !
این حرکت در واقع اعتراضی ست به سیستم آموزشی که مدعی آموزش به کودکان ما است .. در حالی که آموزش های ابتدایی و کوچکترین نیاز های آموزشی فرزندان ما ، من جمله داشتن کتاب های جدید التالیف درسی و کاغذ بریل نویسی از این کودکان دریغ میشود ..
از آقای علی کاوه و خانم شهرزاد اکبر بابت مصور کردن این برنامه سپاسگذارم ..
تا بعد ..
از اینکه نمیتونم روی لغات لینک کنم معذرت میخوام .. صفحه م گزینه لینک رو باز نمیکنه ..

لینک دونی

دی۸

سلام
توی سرچ هام چه خاطراتی پیدا کردم :heehee..
اولین مصاحبه ایی که داشتم با نگین حسینی عزیز .. :hug اون موقع حسین ۳-۴ ماهش بود !! :love

http://www.mkamali.com/kamali/article/malol20582.pdf

لینکش رو در وبسایت آقای دکتر کمالی دیدم ، وقتی عکسی از باغ وحش کاغذی که ساخته بودم رو توی سرچ های گوگل پیدا کرده و در وبلاگ آقای دکتر دیدم :

http://rehabiran.blogspot.com/2003_08_01_archive.html

عکسی از هنرهای دستی حسن که چند سال پیش در تولد طرح لبخند سپید توسط خانم هاشمی در سایت ایران کاریکاتور گذاشته شده بود ..

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/08/post_1123.php

لبخند سپید چی بود ؟

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/06/post_1042.php

دوست دارم هر چند وقت یک بار این لینک ها رو بزارم ، توانمندی های کودکان روشندل :

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/09/post_1252.php

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/10/post_1285.php

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/12/post_1435.php

لبخند سپید در مشهد :

http://irancartoon.ir/news/archives/2007/08/post_1175.php

لینکی مربوط به لبخند سپید در مشهد :

http://roshandel.special.ir/archives/2007/08/002958.html

این عکس رو در وب سایتی دیدم که برچسبی از لینک وبلاگش رو زده بود !!عکاس این برنامه آقای افشار بود که عکس های هنرمندانه زیبا و جالبی گرفته اند ….

http://www.nimania.net/albumshow.asp?a_id=182#

عکس مربوط به گردش در پارک ترافیک بود که چند سال قبل داشته م ! عکس علی پنجه ایی یکی از بچه های توانمند روشندل به همراه دخترخاله اش هست موقع انجام کار هنری در کلاس لبخند سپید .. خیلی وقت ها دیده ام که از عکس هایی که میگذارم دیگران بدون اجازه استفاده میکنند . متاسفانه این کار نادرست در ایران زیاد انجام میشه ! راستش عصبانی شدم ! باز هم یکی دیگه از عکس های اختصاصی بازدید هایی که ترتیب داده ام در یک وب سایت برچسب خورده بود ! پیام محترمانه ایی گذاشتم ولی بعد دیدم که ای وای این سایت خود آقای افشار هست !! :embaressed !!! از اینکه با وب سایت عکاسی ایشون آشنا شدم خوشحالم و از اشتباهی که پیش اومد عذرخواهی میکنم .
———
چند لینک آموزشی برای افرادی که با کودکان نابینا ارتباط دارند :
اصول انتخاب اسباب بازی برای کودکان نابینا از نشریه اعتماد :

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1504825

کودک نابینا و اسباب بازی :

http://nabina.rozblog.com/post1.php

ظرف طراحی شده مخصوص به نابینایان :

http://www.yankodesign.com/2010/11/11/fingers-for-food-feelings/

بعضی از افراد بینا نیز به شدت با گرفتن چنگال در دستشان مخالف اند، غذا خوردن با کمک چنگال برایشان سخت است و بی چنگال راحت ترند. به همین خاطر ابتدا غذا را به سمت لبه بشقاب می آورند و سپس با دست غذا را به سمت قاشق هدایت می کنند که این کار، کمی غیربهداشتی است. با یک ایده ی خیلی جالب، این افراد مثل قبل، چنگال در دستشان نمی گیرند اما این بار با بهداشت کامل مشغول صرف غذا می شوند. همان طور که در تصاویر می بینید با بشقابی با طرح جدید، یعنی بشقاب با لبه هایی به سمت بالا، این افراد غذا را به سمت لبه های موجود برده و به راحتی و بدون استفاده از دست، در قاشق می ریزند و نوش جان می کنند. این بشقاب همین چنین برای افراد سالخورده و کودکان نوپا بسیار کاربردی است.
یک گردش در این سایت انجام بدید و از دیدن طراحی خلاقانه ابزار و وسایل لذت ببرید :

http://store.yankodesign.com/

دو تکنیک آشنا کردن کودکان نابینا با اجسام جدید و مطالب مفید دیگری در مورد آموزش به نابینایان :

http://kazemrezai.blogfa.com/cat-2.aspx

جالبه که در این وبلاگ من عکس هایی از حسن و ماهان و علی اصغر دیدم که در کتابخانه ی خانه کتابدار انداخته بودند و جایی این عکس ها رو منتشر نکرده بودم !! :hypnoid شاید نویسنده این وبلاگ آن روز در این محل حضور داشتند !
آموزش خط بریل و اشنایی با آن در وبلاگ بسیار مفید خانم معلم :

http://roshan-del.blogfa.com/post-245.aspx

خانم معلم از روش های خلاقانه و زیبایی برای آموزش هنر و مفاهیم به کودکان نابینا استفاده میکنه .. براشون آرزوی موفقیت دارم :regular

http://roshan-del.blogfa.com/page/class.aspx

************************************
این یکی هم برای اینکه امروز خیلی حالم خوبه : :hug :smug
متاسفانه خانمها همیشه درست حدس میزنند!!
یه روز یه آقایی نشسته بود و روزنامه میخوند که یهو زنش با ماهیتابه میکوبه تو سرش:phbbbt
مرده میگه: برای چی این کارو کردی؟:confused
زنش جواب میده: به خاطر این زدمت که تو جیب شلوارت یه کاغذ پیدا کردم که توش اسم سامانتا نوشته شده بود :angry…
مرده میگه: وقتی هفته پیش برای تماشای مسابقه اسب دوانی رفته بودم اسبی که روش شرط بندی کردم اسمش سامانتا بود :brokenheart
زنش معذرت خواهی میکنه و میره به کارای خونه برسه :embaressed
نتیجه اخلاقی: خانمها همیشه زود قضاوت میکنند!! :waiting
سه روز بعدش مرده داشته تلویزیون تماشا می کرده که زنش این بار با یه قابلمه بزرگ دوباره میکوبه تو سرش!:hypnoid
بیچاره مرده وقتی به خودش میاد می پرسه: چرا منو زدی؟ :surprise
زنش جواب میده: آخه اسبت زنگ زده بود ! :angry:phbbbt
نتیجه اخلاقی ۲: متاسفانه خانمها همیشه درست حدس میزنند!!:laughing:smug
:eyelash
تا بعد . :shades

امروز مال من است

دی۸

امروز حسن اولین امتحانش رو داد ..
امروز حسن خیلی زود اومد خونه ..
امروز حسن به من هدیه داد ..
امروز حسن بعد از امتحان اومد خونه ..
امروز من خیلی خوشحالم ..
امروز برای اولین بار در دوره تحصیلش بعد از امتحان اومد خونه !
امروز روز خوبیه ..
امروز روز قشنگیه ..
امروز رو خیلی دوست دارم ..
امروز روز مادر بودن ه منه ..
امروز من دوباره مادر شدم ..
امروز حسن یک پسر معمولی بود ..
امروز یک پست برای خود خودم نوشتم ..
امروز قرار نیست شکوه کنم یا توضیح بدم ..
امروز یک پست گذاشتم فقط برای خودم و نه کسی دیگر ..
امروز تعجب نمیکنم که شما از احساسم چیزی متوجه نشید ..
امروز ………………
امروز مال من است .

در دسته : دسته‌بندی نشده | دیدگاه‌ها خاموش

مناسب‌سازی محیط شهری و مسکونی معلولان و سالمندان

دی۴

مناسب سازی یعنی ایجاد محیط های بدون مانع و یا تسهیل دسترسی برای همه. این یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به‌ویژه افراد دارای معلولیت است.
همه آحاد جامعه باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از کلیه حقوق اجتماعی خود برخوردار شوند.
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
ماده ۲: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمانها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مند از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.موضوعات مناسب‌سازی در داخل ساختمانها و اماکن عمومی
۱٫ آسانسور
۲٫ بالابر
۳٫ سطح شیبدار
۴٫ سرویس بهداشتی
۵٫ بازشوها
۶٫ ورودی
۷٫ مسیر نابینایان
۸٫ تلفن عمومی
۹٫ خودپردازها
موضوعات مناسب سازی در سطح معابر شهری
۱٫ معابر و پیاده‌روها
۲٫ تقاطع‌ها
۳٫ پل‌های ارتباطی
۴٫ عوامل محدود کننده و موانع در پیادرو (ازقبیل تیرچراغ برق، کنتور گاز و …)
۵٫ هم‌سطح سازی سواره‌رو و پیاده‌رو
۶٫ استانداردهای مسیر نابینایان در مسیر تقاطع‌ها
۷٫ نوع کف‌پوش و فاصله بین آنها در معابر
۸٫ نوع زیر ساخت‌ها
آسانسور:
• آسانسور‌های قابل دسترسی بایستی در یک مسیر قابل دسترس قرار داشته و با قانون ایمنی برای آسانسور‌ها و پلکان برقی مطابقت داشته باشد.
• حداقل ابعاد آسانسور ۱۴۰×۱۱۰ سانتی‌متر است.
• عملکرد آن باید اتوماتیک باشد. هر دستگاه آسانسور باید به دستگاه هم‌سطح‌کننده مجهز باشد که به‌طور اتوماتیک آسانسور را به طرف پاگرد پله‌ها نگه دارد.
• دکمه‌ها در ارتفاع ۱ متری از کف راهرو قرار گیرند و دارای علائم چشمی برای ثبت و نشان دادن زمان احضار و زمان پاسخ باشند و مجهز به برجسته نگار باشند.
• علائم دیداری و گفتاری و شنیداری بالای ورودی هر آسانسور نصب شود.
• کلیه ورودی‌های آسانسور باید مجهز به تابلو مشخصات طبقه به‌طور برجسته یا بریل بوده و در طرفین ورودی نصب شده و از کف ۱۵۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.
• درهای آسانسور به‌طور اتوماتیک باز و بسته شوند و باید دارای تجهیزات ایمنی باشند به طوری‌که اگر شیء یا فردی بین در قرار گیرد سنسورها به‌طور اتوماتیک در را متوقف و مجدداً باز کنند و سنسورها نیز حداقل ۲۰ ثانیه فعال باشند
• حداقل زمان بازماندن کامل درهای آسانسور در پاسخ به احضار بایستی ۳ ثانیه باشد.
• سطوح کف آسانسور و سکوی ورودی باید محکم، سفت و ضد لغزش باشند.
• کلیه دکمه‌های کنترل برای دسترسی معلولان با ویلچر نباید بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر بالاتر از کف باشند.
بالابرها :
با قانون ایمنی آسانسورها و پله‌های برقی مطابقت داشته باشند. حداقل لرزش را داشته باشند.
افراد ویلچری باید بتوانند به‌صورت مستقل از آن استفاده کنند و امکانات لازم برای ورود و خروج افراد ویلچری را دارا باشند.
دارای حفاظ اطراف اتاقک و ابعاد آن ۱۱۰×۱۱۰ سانتی‌متر باشند. کلیه متعلقات(موتور – سیم بوکسل و …) با روکش‌های فلزی پوشانده شود و از ایمنی لازم برخوردار باشد.
سرویس بهداشتی:
- اتاق سرویس های بهداشتی مطابق استانداردهای مناسب‌سازی باشد.
حداقل فضا ۱۷۰×۱۵۰ با فضای گردش به شعاع ۷۵ سانتی متر و تجهیزات و لوازم ثابت قابل دسترس باید در مسیرهای مناسب و با ارتفاع مناسب قرار گیرد. سرویس‌ها در محل تردد معلولان قرار گیرد.
- درگاه‌ها فاقد آستانه یا آستانه با حداکثر ۲ سانتی متر باشد
- باز شدن سرویسها به سمت خارج و با رعایت استانداردهای لازم باشد
- نصب دستگیره‌های کمکی در اطراف توالت به ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر از کف و ۲۰سانتی متر جلوتر از لبه جلویی توالت است.
- نصب کاسه توالت در ارتفاع حداکثر ۴۶ سانتی‌متر از کف
- نصب شیرآلات در پشت دیوار یا کنار توالت
- نصب شیر اهرمی در روشویی و ارتفاع روشویی از کف حداکثر ۹۰ سانتی متر بازشوها:
- حداقل عرض بازشو ۹۰ سانتی متر و زاویه چرخش ۹۰ درجه باشد. بازشوها باید فاقد آستانه باشند.
ورودی:
- ورودی‌ها مجهز به چشم الکترونیکی و بصورت اتوماتیک باز و بسته شوند. این ورودیها نباید سریعتر از ۳ ثانیه باز شوند.
مسیر نابینایان:
- استفاده از کف‌پوش‌های شیاردار که عمق هر شیار ۵ میلی‌متر و فاصله بین دو شیار ۲ سانتی‌متر باشد و عرض کف‌پوش ۴۰-۳۰ سانتی متر و به رنگ زرد داخل اماکن عمومی تعبیه شود.
تلفن‌های عمومی
- سطح آزاد کف یا فضای زمین بایستی حداقل ۷۶×۱۲۲ سانتی متر باشد. به‌طوری‌که نزدیک شدن به تلفن از روبرو و یا پهلو برای افراد ویلچری به سادگی امکان پذیر باشد.,
- حداکثر ارتفاع تلفن به طرف جلو ۱۲۲ سانتی متر باشد.
سطح شیبدار:-
باید کمترین شیب ممکن در نظر گرفته شود. حداکثر شیب ممکن باید ۸% باشد و پهنای هر سطح شیبدار حداقل ۹۲ سانتی متر باشد. در دو طرف سطح شیبدار نرده‌های ایمنی نصب شود.
خودپردازها:
- قابل دسترس برای معلولان ویلچری به ارتفاع ۸۰ سانتی متر و مجهز برجسته نگار برای افراد نابینا باشد.
منبع: سایت بهزیستی ( :waiting )
.

« مطالب قدیمی تر